Online bekijken, offline kopen

Online bekijken, offline kopen

Niet iedereen vindt het een goed idee om online te winkelen. Vaak willen we bepaalde zaken graag nog even zien of aanraken. Online bekijken, offline kopen. Dit kan bij sommige winkels.

De aanschaf van een auto is een goed voorbeeld. Veel mensen kiezen ervoor om eerst op de verschillende websites te gaan kijken die nieuwe en tweedehands auto’s aanbieden. Daarna wordt een afspraak gemaakt met het autobedrijf in kwestie. Vaak leidt dit tot een succesvolle aankoop. Beide partijen zijn hierna blij.

Wanneer het om huishoudelijke apparatuur gaat, werkt dit vaak hetzelfde. Zo biedt de webwinkel Meesterslijpers.nl een breed assortiment aan producten aan die gerelateerd zijn aan koken (in de meest brede zin van het woord). De producten zijn ook gewoon te koop via de winkel.

Amsterdam

Voor wie echt een keuze gemaakt heeft en zeker weet dat de aankoop de juiste is, kan online een bestelling plaatsen. Wie nog twijfelt, kan een bezoek brengen aan de fysieke winkel in Amsterdam. Zelfs voor het laten graveren van producten kan men op speciale slijpdagen terecht aan de Kinkerstraat in Amsterdam.

Online winkelen, het wordt steeds belangrijker in ons leven. Hoe populair het fenomeen ook mag zijn, de optie om met eigen ogen een product te kunnen bekijken is nog altijd niet aanwezig. Hoe graag de webwinkels hun omzet ook zien stijgen. Het offline kunnen bekijken van een product is voor veel landgenoten nog steeds even belangrijk.

Uit cijfers blijkt dat de webwinkels wel gestaag hun omzet zien stijgen. In het eerste kwartaal van 2016 steeg de omzet met zeventien procent. Een goede ondernemer biedt dus beide opties aan, zij het dat het business model wel aangepast moet zijn aan het moderne koopgedrag. Iets dat recent failliet gegane ondernemingen niet tijdig inzagen. Zo zette winkels als Halfords en V&D net iets te laat in op de online verkopen. De laatste onderneming, waarvan het doek viel in 2015, koos er juist voor om de winkels een upgrade te geven, niet tijdig genoeg, want de schade was al geleden. Consumenten kozen ervoor om de winkels links te laten liggen.

Fysieke shopping experience

De komende jaren zal de omzet van de online winkel stijgen, zo is de verwachting. De succesvolle formules waarbij webshops gecombineerd worden met een daadwerkelijke fysieke shopping experience zal van groot belang zijn. Het liefste zien deze ondernemingen dat de klanten misschien niet in de winkel zelf over zullen gaan tot een aankoop, maar dit alsnog doen in hun webshop. Waar mogelijk kunnen de producten ofwel thuisbezorgd worden of opgehaald worden in de winkel zelf. Afhankelijk van wat de klant het liefste wil.

Het liefste wil de klant een snelle bezorging, als het kan dezelfde dag. Daarom hebben verschillende webshops en fysieke winkels de mogelijkheid beschikbaar gesteld om tegen een bepaald bedrag of soms gratis op de dag van bestelling ook daadwerkelijk te kunnen beschikken over de aankoop. Alsof je een maaltijd thuis laat bezorgen via een bezorgingsdienst.

Foto: Perceptions (off) via Foter.com / CC BY-ND

Terug naar boven pijl
0
0
0
1